Tags

, ,

Zoals jullie misschien weten werk ik als leerkracht op een basisschool. Ik doe dit met heel veel plezier, maar door de bezuinigingen en teruglopende leerlingaantallen op veel scholen heb ik maar twee dagen een vaste groep. De overige dagen sta ik ingeschreven als invaller, maar ben ik dus niet verzekerd van werk.
Ik houd van shoppen, ga graag uit eten en op stap en nou ja, vaak geef ik geld uit aan dingen die ik niet echt nodig heb.
Ook heb ik een trip gepland staan naar Londen voor eind oktober waar ik leuke dingen wil doen.
Ik moet dus gaan bezuinigen en het liefst doe ik dat zonder mijn levensstijl zo weinig mogelijk te hoeven aanpassen.

Hieronder geef ik mijn tips voor ‘the champagne lifestyle, on a lemonade budget’.

– Woon je op jezelf en wonen je ouders of zus bij je in de buurt? Lucky you! Nodig jezelf uit om bij hen te komen eten. Als het meezit krijg je nog een doggybag mee naar huis waar je de dag erna van kunt eten of die je kunt invriezen.
– Doe boodschappen op de markt. Sinds kort koop ik mijn groenten, fruit en noten op de markt en dit scheelt me veel geld. Er zijn vaak leuke aanbiedingen zoals 3 mango’s voor €1,00. Ik eet geen 3 mango’s in de week, maar ik vries er een gedeelte van in zodat ik die in een smoothie kan verwerken.
– Houd aanbiedingen in de gaten. Elke week spit ik de folders door. Mijn aandacht gaat vooral naar de Kruidvat, Etos en Hema. Bij de Kruidvat en de Etos zijn ‘mijn’ merken van verzorgingsproducten vrij regelmatig in de aanbieding en als dat zo is sla ik meteen in zodat ik een voorraadje heb.
De folders van supermarkten blader ik door maar doordat de supermarkten in mijn hometown nogal verspreid liggen, en ik geen zin heb om van de ene kant naar de stad naar de andere kant van de stad te fietsen met volle boodschappentassen, vergelijk ik geen prijzen daarvan.
Mocht je verschillende supermarkten bij elkaar in de buurt hebben, of een auto hebben, kan dit wel schelen natuurlijk.
– Maak een eet-lijstje. Elke week bedenk ik voor de hele week wat ik ga eten. Ik vind het fijn om dit al van tevoren te weten, dan hoef ik er als ik uit m’n werk kom niet meer over na te denken.
– Maak een boodschappenlijstje aan de hand van je eet-lijstje. Zo voorkom je dat je dingen koopt die je vervolgens niet gebruikt. Ook is het zo makkelijker om je aan een bepaald budget te houden.
– Pin aan het begin van de week een bepaald bedrag waar je de hele week mee moet doen en laat je pinpas thuis als je de stad in gaat. Zo ben je je veel bewuster van je aankopen.

Door bovenstaande tips toe te passen houd je meer geld over voor andere dingen, in mijn geval voor m’n trip naar Londen!

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn tips!
Heb jij nog een goede tip? Laat hem achter in de comments!

Liefs, Karlijn